Space architecture design “La sedia, il sedersi” with Riccardo Blumer Six dancers in dialogue with architecture, design and philosophy Choreography and direction Tiziana Arnaboldi Dancers Faustino Blanchut, Francesco Colaleo, Maxime Freixas, Claudia Rossi Valli, Francesca Ugolini and Selina Thuring Sound Mauro Casappa Production Teatro San Materno Choreographic notes Dancers together with the architect & designer Riccardo Blumer capture a space to tell, through the "mise en scène" entitled "the chair-sitting down", the relationship that is created between the human and the chair in daily life. Teasing the audience to understand the principle that there are objects that help humans and their soul to grow. It is the chair the object for the body or the opposite? On stage an ambiguous dialogue between object and subject is created continuously, since it seems to be just objects, even before this human kind the principal architects of the cognitive processes and desires. The chair as a metaphor of a concept of architecture, on the border between science and philosophy, focusing in various models designed and constructed by Blumer, details of which are in different conformations of the legs, and as a result of their feet to the floor, all unusual but in any case sufficient to achieve a balance. Here are concentrated most of the intentions related to the choreographic work: an ongoing challenge between balance and imbalance, tense with relentless effort to thin out more and more the line that separates them. If the object-subject lose their respective roles, losing their connotation, both are lost resulting in an imaginary and fantastic open space made of amazement and something unexpected. Photo Reza Khatir Sound design and floating sounds accompany the words of Riccardo Blumer, while a vibration transducers system amplifies the stage and some chairs. The dancers create, modify and control much of the sound design. Video Edoardo Oppliger
copyright by Tiziana Arnaboldi
photo Reza Khatir
Azione, October 26, 2015 “ La sedia-Il sedersi ” Alternating between spokesman Riccardo Blumer and six dancers, it generates a living music box (imaginary dervishi), using stools tight to their bodies and playing with each other by composing the act of sitting in a rich and smiling "sequences of training." "Well paced, intense and ironic, the choreography and direction of the danced conference has given us a good example of artistic languages ​​that communicates without rhetoric in an atmosphere of joy and fun, intelligent thought and performance". Giorgio Thoeni
video
I   IT
website made by Edoardo Oppliger      copyright by Tiziana Arnaboldi
Spazio all’architettura design “La sedia, il sedersi” con Riccardo Blumer Sei danzatori in dialogo con l’architettura, il design, e la filosofia Coreografia e regia Tiziana Arnaboldi Danzatori Faustino Blanchut, Francesco Colaleo, Maxime Freixas, Claudia Rossi Valli, Francesca Ugolini e Selina Thuring Musica e suoni Mauro Casappa Produzione Teatro San Materno Note coreografiche e di regia I danzatori insieme all’architetto designer Riccardo Blumer invadono uno spazio per raccontare,attraverso delle “mise en scène” dal titolo “La sedia‐il sedersi”, il rapporto che si crea tra l`uomo e l`oggetto sedia del suo quotidiano. Stuzzicare il pubblico a comprendere il prin- cipio secondo il quale sono gli oggetti che aiutano l`uomo e la sua anima a crescere. È la sedia oggetto per il corpo oppure il contrario? Sulla scena si crea un continuo, ambiguo dialogo tra oggetto e sog- getto, dal momento che pare siano proprio gli oggetti, prima e più ancora dell`uomo, i principali artefici dei processi cognitivi e dei desideri. La sedia come metafora di un personale concetto di archi- tettura, al confine tra scienza e filosofia, si focalizza in vari modelli ideati e costruiti dallo stesso Blumer, le cui particolarità stanno nelle diverse conformazioni delle gambe, e di conseguenza dei loro ap- poggi al suolo, del tutto inusuali ma in ogni caso sufficienti per otte- nere un equilibrio. Qui si concentra la maggior parte delle intenzioni legate al lavoro coreografico: dare origine ad una continua sfida tra equilibrio e disequilibrio, tesa con sforzo incessante ad assottigliare sempre di più la linea di confine che li separa. Se oggetto‐soggetto perdono i rispettivi ruoli, perdendo la loro con- notazione, entrambi si smarriscono con il risultato di aprire uno spazio immaginario e fantastico fatto di stupore e imprevisti. Foto Reza Khatir Disegno sonoro Suoni mobili e puntiformi accompagnano le parole di Riccardo Blumer, mentre un sistema di trasduttori di vibrazione amplifica il palcoscenico e alcune sedie. I danzatori creano, modificano e controllano buona parte del disegno sonoro. Video Edoardo Oppliger
video
photo Reza Khatir
Azione, October 26, 2015 “ La sedia-Il sedersi ” Alternating between spokesman Riccardo Blumer and six dancers, it generates a living music box (imaginary dervishi), using stools tight to their bodies and playing with each other by composing the act of sitting in a rich and smiling "sequences of training." "Well paced, intense and ironic, the choreography and direction of the danced conference has given us a good example of artistic languages ​​that communicates without rhetoric in an atmosphere of joy and fun, intelligent thought and performance". Giorgio Thoeni
I   IT